Boksamtal utvecklar elevernas läsförståelse

Vi startade dagen idag med att läsa fjärde kapitlet i boken Balladen om en bruten näsa tillsammans med Anki. När vi hade gjort det skulle eleverna skriva läslogg utifrån mallen + – = ?, dvs de skulle skriva något de tyckte om, något de tyckte mindre om, se likheter och skriva ner funderingar och/eller frågor om kapitlet. Därefter satt vi i en bokcirkel och samtalade. Alla var så aktiva och med under hela boksamtalet.

Detta är ett bra sätt att utveckla elevernas förmåga att uttrycka sig samt öka läsutvecklingen och läsförståelsen. Eleverna utvecklar även de kommunikativa och analytiska förmågorna och detta är något som gynnar dem.

/Dina

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s