Politik & Internationella kvinnodagen

Ännu en vecka av kunskap har passerat…

Den här veckan har vi arbetat med bland annat politik i SO. Vi har sätt två avsnitt av programserien Dröm om demokrati där det beskrevs hur ett val går till i Sverige, vad riksdagen gör, vad begreppet representativ demokrati innebär, vad är en regering och vad deras uppgift är, vilka är Sveriges fyra grundlagar och vad de innebär osv. Vi har även läst i samhällskunskapsboken om detta för att fördjupa våra kunskaper ytterligare när det gäller politiska partier, offentliga och privata sektorn. Eleverna har fått besvara frågor om detta i Classroom. Nästa vecka ska vi läsa mer om regeringen, om kungen har någon makt samt EU.

I svenska har eleverna börjat skriva på sina historiska tidningsartiklar. Vi gick först igenom vad som förväntas av dem och betygskriterier E, C och A. Eleverna vet nu tydligt vad de behöver ha med i sin artikel för att få det önskade betyget. Sedan valde de ut en historisk händelse från Vasatiden och började skriva. Detta ska vi arbeta med fram till påsklovet.

Eleverna fick också läsa kapitel tre ur Balladen om en bruten näsa tillsammans med Anki och skriva läslogg och sitta i bokcirkel och diskutera.

I torsdags var det Internationella kvinnodagen och det uppmärksammade vi på Visättraskolan. I ett uppdrag av Trygghetsteamet har vi tittat på ett klipp som skolan gjort tillsammans med två elever från årskurs 6 där de informerade om internationella kvinnodagen samt jämställdhet. Därefter följde många givande och intressanta diskussioner om just jämställdhet och hur eleverna upplever att det är på vår skola, samhälle och världen. Vi konstaterade att vi i Sverige har kommit ganska långt med jämställdhet jämfört med andra länder men att det fortfarande är en del att arbeta med.

Igår delade jag ut språkvalslappar till eleverna inför åk 6. Det är viktigt att de fylls i och lämnas tillbaka till mig snarast möjligt så jag kan sammanställa.

Läxa:
I måndags delade jag ut läxa som gäller till måndag 12/3 då jag kommer förhöra eleverna skriftligt. Eleverna ska öva på att stava orden samt veta deras betydelse.

  1. Räven överraskar grisen
  2. Du kunde väl åtminstone skriva.
  3. Egentligen är det synd om henne.
  4. Du verkar bekymrad.
  5. Jag åker hellre motorcykel.
  6. Jag har hundra kronor att fordra av dig.
  7. Hon betalade med en check.
  8. Det räcker med hälften.
  9. 91:an Karlsson fick permission.
  10. Hennes namn är svårt att uttala.
  11. Här har du en ren handduk.
  12. Skolan bjuder oss på lunch.
  13. Ytterst på udden stod en fyr.
  14. Ungdomarna fortsatte att dansa.
  15. Rummet hade många affischer på väggen.

Ha en trevlig helg,

Dina & Jörgen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s